Skipsliste

Arendals Dampskibsselskab, skipsliste

Hjuldamper NEDENÆS

33.5 kml 82pp/16 fot
Osc dampmaskin, 35 nhk
1857 Alfred Tischbeins Schiffswerft, Rostock
Levert til et interessentskap i Arendal. Kostet 11.000 Spd
6.1864 Solgt til Parafin Oliecompagniet, Risøbank/Mandal for 5.500 Spd
10.1866 Grunnstøtte og sank 5. oktober 1866 utenfor Farsund. Utførte da ds Ryfylkes rute for Det Stavangerske Dampskibsselskab.

ds ARENDAL JRLD

58.5 kml (149 brt) 113.7/20.6/11.7 ft
2-syl compound 41 nhk, 9 knop, Motala Co
6.1865 Motala Mek Werkstads AB, Lindholmens Werkstad, Göteborg
Levert til Arendals Dampskibsselskab.
Kostet 18.000 Spd, i fart Oslo-Kristiansand, fra 1867 Oslo-Bergen.
5.1877 Solgt til Det nye Søndmør-Romsdalske Dampskibsselskab, Ålesund for kr 40.000, nytt navn Aalesund .
10.1881 Til Vesteraalens Dampskibsselskab AS, Stokmarknes/Bodø for kr 20.000, omdøpt Vesteraalen .
1882 Ombygget, ny maskin ved Bergens Mek Verksted: 187 brt 2-syl compound, 35 nhk
1.1890 Til Nordfjords Dampskibsselskab (V Behrens), Nergen, for kr 40.000, omdøpt Nordfjord
6.1891 På tvangsauksjon til Erik Rusten for 23.000 kr, registrert på AS DS Nordfjord (C C Krohn), Bergen
1895 Nordfjords Dampskibsselskab, Bergen
1896 AS DS Nordfjord (Erik Rusten), Bergen
1900 Vestenfjeldske Dampskibsselskab (Erik Rusten), Bergen
12.1914 Rederiet konkurs
1.1915 Solgt på tvangsauksjon til AS Romsdals Dampskibsselskab, Molde, for kr 40.000.
1920 Overtatt av Møre Fylkes Ruteselskap, Molde
192.. Ombygget, 222 brt
1947 Solgt til Måløy Sildoljefabrikk AS (Gerh Voldnes), Fosnavåg/Ålesund. Først brukt til losjiskip
1952 Bygget om til motorfraktebåt ved Hjørungsvaag Verlsted: 246 brt 250 tdw 3-syl 250 bhk Wichmann
12.1970 Solgt til Brødrene Anda, Stavanger til opphugging.


ds MOTALA HTQJ

127 kml (331 brt) 136.0/24.8/10.1 ft
2-syl lavtrykks dampmaskin, 65 nhk, bygget av Motala Co
10.1868 Motala Mek Werkstads AB, Lindholmens Werkstad, Göteborg
Levert til Arendals Dampskibsselskab.
Kostet 35.000 Spd, i fart Oslo-Bergen, fra 1896 i Breviksruten.
1883 Ombygget, ny maskin ved Akers Mek Verksted, 335 brt 190 nrt, 2-syl compound, 59 nhk, 10.5 knop
1912 Gjennomgripende ombygd ved Pusnæs Støberi & Mek Verksted, Arendal, for 100.000 kroner, omdøpt Brevik
394 brt 135.4/25.6/16.8 ft
Gikk i Breviksruten inntil nedleggelsen i 1936.
8.1938 Solgt til Grimstads Ophugnings Co.

ds LINDHOLMEN HTVR

421 brt, 150.2/26.2/16.8 ft
2-syl compound Lindholmen, 105 nhk, 11 knop
4.1878 Lindholmens Werkstad, Göteborg
Levert til Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet 223.000 kroner, i rute Oslo-Bergen.
1895 Ombygget, ny kjel Bergens Mek Verksted: 419 brt 289 nrt
1.1907 Kom i brann natt til 4. januar 1907 utenfor Lista på reise i vestgående kystrute, satt på land på Husebystranda, 250 meter fra land. 5 omkom.

ds ARENDAL JVLK

517 brt, 158.4/26.4/17.7 ft
2-syl compound Lindholmen, 480 ihk, 11 knop
7.1882 Lindholmens Werkstad, Göteborg
Levert til Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet 255.000 kroner, i ruten Oslo-Bergen
1898 Ombygget ved Akers Mek Verksted, herunder maskin bygget om, ny kjele: 516 brt 303 nrt
5.1939 Solgt til Grimstads Ophugnings Co.

ds SPERO JVPK

968 brt 1187 tdw 216.2/32.6/13.8 ft
Triple expansion maskin fra Nylands, 500 ihk
3.1891 Nylands Verksted, Oslo (-78)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Lastebåt, kostet 285.000 kroner.
1908 Solgt til B Stolt-Nielsen m fl, Haugesund for 125.000 kroner
3.1912 Grunnstøtte 4. mars 1912 ved Raunen, Lista på reise Larsnes-Porsgrunn med kalkstein. Usiktbart vær, strøm.


ds DRONNINGEN JVPQ

661 brt 400 nrt 186.6/27.0/20.1 ft
Triple expansion dampmaskin, Bergens MV, 1133 nhk, 12 knop
6.1894 Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevik (-12)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet 310.000 kroner, i ruten Oslo-Bergen
1907 Ny kjele ved Nylands Verksted
11.1940 Solgt til Det Helgelandske Dampskibsselskab, Sandnessjøen for kr 467.000.
1942 Modernisert ved Trondhjems Mek Verksted
10.1947 Solgt til Ole T Flakke, Kristiansund
1.1948 Til Haralambos Typaldos, Piraeus for GBP 12.000 /kr 240.000, omdøpt Ionion .
1962 Strøket fra registrene

ds EXCELLENCEN JCPG

425 brt 241 nrt 159.2/23.1/16.5 ft
Compound-maskin fra Motala Co, 480 ihk, 12 knop (installert 1876)
1859 Motala Co, Norrköping
Levert som hjuldamper Ystad til Malmö Ångbåtsbolag (Gabriel Hedman), Malmö, for rutefart Nord-Sverige-Stetin-København-Göteborg-Christiania.
1860-tallet Bygget om til propelldamper for samme rederi, omdøpt Excellencen Toll .
11.1873 Innkjøpt av Ds Excellencens Rederi AS (Kaptein Larsen), Kristiansand, for 32.500 Spd, omdøpt Excellencen .
I rutefart Oslo-Kristiansand.
1875 disponent J W Prebensen, senere Nils Christensen
1876 Innsatt ny compound-maskin, Motala Co, 480 ihk
1.1879 På tvangsauksjon til J W Prebensen, Kristiansand for kr 25.000, reg Oslo, senere Risør.
1884 Ny kjele Akers Mek Verksted
1885 Satt inn i rute Oslo-Bergen
11.1899 Innkjøpt av Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Brukt i ruten Oslo-Bergen til 1904, deretter i natthurtigruten Oslo-Kristiansand om sommeren, reserveskip, fra 1929 i Breviksruten til 1935.
7.1935 Solgt til Stavanger Skibsophugnings Co, Stavanger, opphugget

ds VØRINGEN HPCN

194 brt 113 nrt 119.3/16.2/10.8 ft
Compound dampmaskin, bygget 1873 på Laxevaag, 35 nhk
5.1861 Bygget av skipsverft i Hull
Levert som Vøringen til Brunchorst & Dekke, Bergen
Opprinnelig 42.5 kml, 105.0/15.6/8.5 ft, 2-syl lavtrykksmaskin, 30 nhk
2.1871 Solgt til Interessentskab i Arendal
1873 Til J Hansen m fl, Bergen for 2.000 Spd
Installert nytt maskineri Laxevaag Verk
1.1874 Chr Magnus & P G Pettersen, Bergen
1875 Vøringens IS, Larvik, også registrert som Laurvigens Dampskibsselskab (A Jeremiassen),
4.1881 DS Vøringens IS (P A Johannessen), Skien
1886 Ombygget og forlenget: 178 brt, 119.3/16.2/10.8 ft
1887 Ny kjele Nylands Verksted
11.1892 Vøringens Aktieselskab (A Johnsen), Skien - satt i rute Skien-Arendal
9.1904 Kjøpt av AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal
fortsatte i godsrute Skien-Arendal til 1917.
1923 Solgt til Arendals Skibs-Ophugnings Co.

ds EIDANGER HQNJ

219 brt 124 NRT 116.7/18.8/9.3 ft
Compound-maskin, Bergsunds MV
1857 Motala Co, Motala (-67)
Levert som Wingåker til svensk rederi.
Opprinnelig 104.0/18.0/10.1 ft
1888 Til F A de Brun, Stockholm
1889 Til J F Dickson, Göteborg, omdøpt Laban
1891 Innkjøpt av AS Eidanger (A Johnsen), Skien, omdøpt Eidanger
1894 Til Vøringens Aktieselskab (A Johnsen), Skien
1894 Forlenget/ombygget: 219 brt 124 nrt, 116.7/18.8/9.3 ft
I diverse ruter, fra 1895 Skien-Brevik-Kristiansand
1898 Ny compound-maskin og kjel ved Christianssands mek Verksted, 250 ihk
9.1904 Innkjøpt av AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal
Fortsatte i Breviksruten, fra 1915 Skien-Arendal til 1917, fra 1923 Oslo-Kristiansand, fra 1926 godsrute Skien-Arendal, fra 1929 Mandal-Skien-Østfoldbyene. Opplagt 1930
Senere ombygget og modernisert: 239 brt
8.1931 Solgt til Arendals Skibs-Ophugnings Co, Tromøya

ds KONG OSCAR II MBTJ

914 brt 477 nrt 197.0/30.7/21.8 ft
Triple expansion-maskin fra B&W, 900 ihk, 13 knop
6.1904 Burmeister & Wain Skibsbyggeri. København (-234)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet 458.000 kroner, rute Oslo-Bergen
10.1939 Utleid til Marinen som losjiskip på Karljohansvern.
4.1949 Tatt som tysk prise, men drevet under norsk flagg
1.1945 Angrepet 12. januar 1945 utenfor Sandnessjøen av britiske fly, satt på grunn og sank. Vraket ble fjernet vinteren 1954/55 av Høvding Skipsopphugning.

ds HALDEN HCGD

318 brt 184 nrt 128.5/21.9/16.8 ft
Triple expansion maskin FMV, 450 ihk, 12 knop
7.1890 Fredriksstad Mek Verksted, Fredrikstad (-13)
Levert som Halden til Dampskibsselskapet Glommen, Fredrikstad.
Bygget for rutefart Oslo-Østfoldbyene, fra 1895 i rute Brevik-Kristiansand.
1896 Brønnen bygget igjen til full stormdekker, tonnasjen øket fra 282 til 318 brt.
1899 Til AS Halden (H Stang), Fredrikstad
1905 Innkjøpt av AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Fortsatte i Breviksruten, fra 1923 Oslo-Kristiansand, opplagt ca 1930.
1.1933 Solgt til AS Horten (S Nilsen), Horten, omdøpt Svein II
Slept fra opplag i Arendal til Nylands Verksted for reparasjon.
5.1939 Solgt til Stavanger Skibs-Ophugnings Co AS.

ds NORGE MFWJ

793 brt 397 nrt 180.8/28.7/20.4 ft
Triple expansion dampmaskin Fredriksstad MV, 174 nhk
3.1910 Fevigs Jernskibsbyggeri, Grimstad (-71), skrog
Fredriksstad Mek Verksted, maskineri og utrustning
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet 385.000 kroner, satt inn i ruten Oslo-Bergen.
2.1928 Gikk på grunn og sank 20. februar 1928 ved Trollholmen nord for Haugesund, 10 omkom
Hevet, slept til Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri, Bergen, for reparasjon.
12.1928 Levert 29. desember 1928 som Bjørgvin, 792 brt 384 nrt
10.1941 Kolliderte 13. oktober 1941 med ds P G Halvorsen ved Hattholmen utenfor Mandal, satt på grunn og sank på grunt vann. Hevet, slept til Arendal, lagt opp.
11.1945 Til Pusnes mek Verksted for reparasjon, forlenget, ny innredning, overbygning, baug og ombygget til oljefyring.
5.1947 Levert 22. mai 1947: 911 brt 511 nrt, 208.8oa/200.5/28.9/20.7 ft
5.1960 Grunnstøtte 21. mai 1960 på Blytampgrunnen ved Tønsberg Tønne, på østgående i kystruten. Sank på grunt vann. Vraket overtatt av Arendals Forsikringsselskab, som solgte det videre til Jan Ths Høeg, Larvik, for opphugging på stedet.

ds KRISTIANSAND

484 brt 151.0/25.1/17.8 ft
Triple expansion av Stavanger Støberi & Dok, 122 nhk
1.1914 Stavanger Støberi & Dok, Stavanger (-69)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal
Kostet kr 300.000, bygget for Breviksruten
2.1914 Grunnstøtte 4. februar 1914 på nordsiden av Grønholmsgapet i innseilinmgen til Risør på reise Brevik-Kristiansand, tett tåke. Skipet ble slått til vrak og kondemnert 18. februar.

ds KRISTIANSAND MLDH

473 brt 253 nrt 151.2/25.2/17.4 ft
Triple expansion Nylands, 102 nhk
6.1915 Nylands Verksted, Oslo (-247)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kostet kr 320.000, bygget for Breviksruten, fra 1932 Hurtigruten Oslo-Kristiansand
4.1948 Levert fra Framnæs Mek Verksted, Sandefjord etter ombygging til oljefyring
6.1957 Solgt til NV Arie Rijsdijk (Boss & Zonen), Hendrik-Ido-Ambacht, Nederland, erklært opphugget 5.1958.

ds GALTESUND MTSB

623 brt 292 nrt 170.1/27.6/18.2 ft
Triple-expansion maskin fra B&W, 140 nhk
1905 Burmeister & Wains Skibsværft, København (-238)
Levert som Skandia til AS DS paa Bornholm af 1866, Rønne.
1917 Solgt til C M Engholm, København
1917 Videre til AS Christiansholms Fabriker, København
1.1919 Til Dampskibsselskabet af 1912 (A P Møller), København/Rønne
8.1919 Innkjøpt via tysk verft av AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal. Midlertidig omdøpt Skandia II, sendt til Porsgrunds Mek Verksted for ombygging.
1.1920 Levert under navnet Galtesund, satt inn i Breviksruten, fra 1927 Hurtigruten Oslo-Kristiansand.
3.1942 Kapret av norske motstandsfolk, ført til Aberdeen. I Nortraships flåte til 6.1945.
6.1945 Levert tilbake til rederiet i Oslo
2.1948 Levert fra Pusnes mek Verksted, Tromøya, etter modernisering og ombygging til oljefyring: 605 brt 302 nrt
1955 Solgt til Alfred I Thommesen, Arendal
Sommeren 1956 utleid til det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger i Kystpostruten til erstatning for Kronprinsesse Märtha.
10.1956 Solgt til NV Holland Scheepswerf & Maschinehandel, Hendrik-Ido-Ambacht. Hugget i 1957.

ds ANEMONE MSKW

185 brt 80 nrt 225 tdw, 142.8/19.5/10.2 ft
Dobbel compound maskin fra verftet, 35 nhk, 12 knop
6.1887 Fleming & ferguson, Paisley
Levert som dampyacht Grace Darling, eiet i 1905 av Bernard Henry Clerc, Cowes. Opprinnelig 169 brt, 250 Thames measurement
Eiet i 1910 av Chevalier de Fabribeckers de Cotils & Grace, Antwerpen som Anemone. Eieren hadde i 1912 tittel av baron.
8.1914 Yachten befant seg i Norge under utbruddet av krigen, opplagt i Bergen
Ca 1918 Solgt til M B Bakke & Sønner, Arendal
1919 Solgt videre til AS Koks (Harald Berthelsen), Arendal, avrigget ved Pusnæs Støberi & Mek Verksted og bygget om til lastebåt.
1922 AS Anemone (P Clemmetsen), Arendal, satt inn i triangelrute Oslo-Århus-Göteborg
2.1926 Innkjøpt av AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal, for 70.000 kroner.
Fra 1.3.26 satt inn i Hurtigruten Oslo-Kristiansand, vesentlig lastebåt, men noen lugarer, fra 1929 godsrute Mandal-Skien-Fredrikstad. Opplagt 1929.
12.1931 Solgt til John Iversen, Harstad
5.1932 Bj Wickstrøm m fl, Harstad
4.1933 Forlist 16. april 1933 ved Revsbotn, Hammerfest.

ds TROMØSUND LGRF

732 brt 392 nrt, 172.9/28.9/18.9 ft
Dobbel compount, Lentz nr 7 fra Nylands, 850 ihk, 13 knop
6.1928 Nylands Verksted, Oslo (-291)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Kontrahert 30. august 1927, sjøsatt 15. mars 1928 og levert 18. juni 1928. Bygget for Hurtigruten Oslo-Kristiansand, senere Oslo-Bergen.
2.1943 Kapret av norske motstandsfolk 28. februar 1943 ved kai i Rekefjord, ført til Skotland, men senket 1. mars av tyske fly. 28 omkom, hvorav 2 passasjerer, 12 besetningsmedlemmer og 16 motstandsfolk.

ds OSLO LHPN

881 brt 474 nrt , 202.0oa/188.1/31.6/20.3 ft
Dobbel compount, Lentz, fra Nylands, 1350 ihk, 14 knop
10.1929 Nylands Verksted, Oslo (-294)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Sjøsatt 5. juni 1929, levert 22. oktober.
Bygget for Kystpostruten Oslo-Bergen
1947 Utleid til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab for Hurtigruten fra januar til juli 1948, erstatning for Kong Harald.
4.1950 Levert fra Drammens Slip & Verksted etter installasjon av oljefyring
4.1959 Solgt til Epirotiki Steamship Navigation Co George Potamianos SA, Piraeus for GBP 21.000 (420.000 kroner9, dokket på Nyland 28. april og deretter overlevert, nytt navn Aegeus.
1965 Omdøpt Kefallinia
5.1968 Brannskadet 15. mai 1968 under opplag i Ambelakia under klargjøring til turistsesongen. Skipet ble liggende utbrent og kantret med babord side under vann. Senere fjernet/hugget.

ms ARENDAL LNDP

605/978 brt 772 tdw, 202.3/36.2/8.0-16.0 ft
6-syl MAN, 785 bhk, 11 knop
2.1955 Sölvesborgs Varvs & Rederi Ab, Sölvesborg (-41)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal. Lugarkapasitet for 10 passasjerer. Seilte kort tid i Kystpostruten, fra mai 1955 sluttet til Rederi AB Svenska Lloyd for 3 måneders linjefart på Middelhavet.
5.1955 Solgt til Government of the Falkland Islands Dependencies, Port Stanley, levert i august og gitt navn Shackleton.
Ombygget i Frederikshavn, fikk overbygningen forlenget forover over luke 2.
196.. British Antarctic Survey, Port Stanley
1969 National Environment Research Council, Cardiff
1983 Solgt til Hydrosphere Ltd, London, omdøpt Geotek Beta.
3.1984 Til Gardline Shipping Ltd, London, omdøpt Profiler
1986 Omfattende oppgradering
1992 Gardline Geosurvey Ltd, Panama som Sea Profiler.
4.2011 Til opphugging i England, ankom New Holland 7 april 2011.

ms ARENDAL JWNB

678 brt 311 nrt 750 tdw, 207.8oa/188.4/36.2/8.3 ft
8-syl MAN, 1680 bhk
6.1957 Pusnes Mek Verksted, Arendal (-96)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Lugarkapasitet for 30 passasjerer. I Kystpostruten Oslo-Bergen
12.1967 Solgt til Cie Senegalaise de Navigation, Dakar, levert i Oslo 29. desember, omdøpt Cap Skirring.
1982 Rapportert opphugget i Senegal.

ms OSLO LNED

727 brt 341 nrt 750 tdw 208.0oa/187.0//36.2/8.3 ft
8-syl MAN, 1680 bhk
1.1962 Mjellem & Karlsen, Bergen (-81)
Levert til AS Arendals Dampskibsselskab, Arendal.
Lugarkapasitet for 34 passasjerer, sertifikat for 250 i kystfart. Bygget for Kystpostruten Oslo-Bergen.
10.1969 Solgt til Maritime Agency Inc, Quebec, levert 16, oktober 1969 og omdøpt Nordbec.
1970 Nytt navn Fort Mingan
4.1970 Satt i rute på St Lawrence "lower North Shore" med driftstilskudd fra provinsen Quebec. Rundturer Rimouski-Blanc-Sablon på 6 døgn med 1 anløp.
1979 Til Logistec Navigation Inc, Quebec
1986 ut av rutefarten høsten 1986, sporadisk utleie
1989 SPM Tours (Jean Pierre Andrieux), St Pierre & Miquelon, reg Antigua.
Utleid til fart i Karibien.
1.1994 Amstel Shipping Soc de RL, Puerto Limon, Honduras, omdøpt Amstel
10.1998 Bitburger S de RL, San Lorenzo, Honduras, omdøpt Dida.
I fart i omådet Guyana, Haiti, Belize, Dominica og St Vincent.
10.2020 Slettet i Honduras register, men skal være solgt som Charlotte, med ukjent eier og flaggstat.
Videre skjebne er ikke kjent. Se artikkel av Odd Magne Djønne i Skipet 2.20